-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51684 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

آيا آيه ((و شاورهم في الامر)) دلالت بر اعتبار رأي مردم در قوانين جامعه ميكند؟
كوتاه سخن اين كه، ((شاورهم في الامر)) دستوري است همانند ((اعف عنهم)) و ((استغفر لهم))؛ يعني امر به مشاوره هم، مانند امر به عفو و استغفار براي جذب قلوب مردم و جلب موافقت جامعه و –در نهايت- حفظ مصالح اجتماعي است. پس اين آيه در مقام تأسيس اين اصل نيست كه قانون حاكم بر جامعه و زمامدار و رهبر مردم، بايد توسط خود مردم تعيين شود. اين آيه ميگويد زمامدار و رهبر مردم چگونه ميتواند به بهترين شيوه قانون معتبر جامعه را اجراء كند.
ذيل آيه نيز، شاهد برداشت ماست كه ميفرمايد:
((فاذا عزمت فتوكل علي الله؛ پس هنگاميكه تصميم گرفتي بر خدا توكل كن)).
اين جملات دلالت دارد بر اين كه پس از مشاوره و بعد از آن كه بعضي امور خفيّ به ظهور پيوست يا ميزان موافقت و مخالفت مردم نسبت به راه حل مسأله و روش رفع مشكل معلوم شد، پيامبر(ص) ملزم نيست كه رأي اكثريت مردم را بپذيرد و به مرحله عمل در آورد كمكي كه مشورت به ولي امر مسلمين ميكند اين است كه هم خود مسأله و هم راه حل پيشنهادي او براي مسأله را روشنتر ميسازد و بعضي از امور مرتبط به مسأله را -كه احياناً از چشم او دور مانده- آشكار ميكند و پس از پايان مشاوره، ولي امر بر اساس مصلحت جامعه اسلاميتصميم ميگيرد؛ خواه مصلحت اقتضا كند كه بر وفق رأي اكثريت مردم عمل شود -مانند آنچه به هنگام جنگ احد پيش آمد- و خواه مقتضاي مصلحت، عمل كردن بر خلاف رأي اكثريت مردم باشد و چنين نباشد كه موافقت با اكثريت، مصلحتي قويتر از مصلحت خود كار داشته باشد. به هر حال، عزم او تابع رأي اكثريت اعضاي شورا نيست؛ وي محكوم مردم نيست و نميتواند مكلف باشد به اين كه احكام و مقرراتي وضع كند كه آنان بپسندند و بخواهند. آري فقط در آنجا كه ادله طرفين (اكثريت و اقليت) كاملاً مساوي باشد يا هيچ يك از طرفين براي قول خود دليلي نداشته باشد، چون به هر حال بايد يكي از دو قول را برگزيد، رهبر رأي اكثريت را ميپذيرد و قانونيت ميدهد.
پس رأي رهبر مطاع و متبع است، نه رأي اكثريت افراد شورا. آيه مورد بحث هرگز دلالت ندارد بر اين كه رهبر مكلف است كه مطيع رأي اكثريت مردم باشد، اين آيه حتي وجوب مشاوره با مردم را هم نميرساند. آيا ميتوان گفت كه عفو كردن مردم و استغفار براي آنان بر پيامبر(ص) واجب است؟ همان گونه كه عفو و استغفار به عنوان دو كار خوب و اخلاقي توصيه شده است، مشاوره هم اخلاقاً كار خوبي است و به همين جهت به آن سفارش شده است و همان طوركه رهبر ملزم نيست هميشه عفو كند –وحتي گاهي حق ندارد كه از گناهي درگذرد- لزوميهم ندارد كه در همه كار ها با ديگران به مشورت بپردازد.

معارف قرآن ج9
آيت الله مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.